1.9.2014

Muriel Barbery - Siilin eleganssi

Kirja lainattu kirjastosta.
L'Élégance du hérisson
Gummerus 2013, 374 sivua
Suom. Anna-Maija Viitanen


Siilin eleganssi on ylistys taiteelle, filosofialle ja Anna Kareninalle. se on terävä romaani, joka vaatii läsnäoloa ja keskittymistä, mutta antaa vastineeksi hienojakoisen lukukokemuksen ja filosofisia pähkinöitä purtavaksi. 


Arvio:

Kirjan ensisijainen päähenkilö on ulkoisesti tylsämielinen, mutta sisäisesti kultturelli portinvartija Renée Michel. Rouva Michel kokee olevansa alempaa kastia, kuin holhoamansa talon rikkaat pariisilaiset ja kokee siksi tarvetta piilotella viehtymystään taiteeseen ja kirjallisuuteen. Osittain tämä kastijako tuntui koomiselta nykyajan maailmassa, mutta sitten taas Ranskassa kyllä pidetään kynsin ja hampain kiinni kaikesta vanhasta (kuten shekeistä, huoh), eikä uudelle ja modernille juurikaan anneta jalansijaa. Ainakaan vanhempien ihmisten keskuudessa. Näin ollen portinvartijan salainen kaksoiselämä onkin paljon ymmärrettävämpää.

Helmi ostereiden joukossa

Kirjan toinen päähenkilö on nuori, 12-vuotias, rikkaan perheen tyttö Paloma Josse, joka kokee puolestaan ettei hän lapsinerona voi välttää esisuunniteltua tulevaisuuttaan ja suunnittelee näin ollen itsemurhaa välttääkseen tuon karmean "porvarillisen kultakalamaljan". Näiden kahden, sekä Rouva Michelin että Paloman elämät saavat uuden käänteen kun taloon muuttaa jännittävä japanilainen herrasmies. Minusta oli nimenomaan ihanaa seurata, kuinka sulkeutunut Portinvartija avautui pikkuhiljaa ja astui ulos ennakkoluuloilla vuoratusta linnoituksestaan nauttimaan elämästä julkisemmin. Paloma puolestaan sai mukavasti uutta pohdittavaa kurjien itsemurha-aikeitensa rinnalle.

Etuoikeutetut

Pidin kirjan henkilökaartista, mutta koin välillä molemmat päähenkilöt melko rasittaviksi. Kumpikaan ei tuntunut näkevän omaa napaansa pidemmälle ja kummatkin tuntuivat halveksivan muita, jotka eivät olleet tarpeeksi älykkäitä tai sivistyneitä. Vaikkakin on ymmärrettävää että etuoikeutettujen tapa heittää mahdollisuudet hukkaan on kovin ärsyttävää, en voinut olla tuntematta että Rouva Michel lankesi välillä samaan ylenkatseellisuuteen kuin talon rikkaat asukkaat, vaikkakin vain hiljaisesti omissa ajatuksissaan.

"(...) me olemme pohjimmiltamme vain kädellisiä, jotka on ohjelmoitu syömään, nukkumaan, lisääntymään, valtaamaan ja turvaamaan reviirimme, ja ne joilla on siihen parhaat edellytykset, eli joissa on jäljellä eniten eläintä, joutuvat aina muiden höynäyttämiksi, niiden jotka osaavat puhua hvin vaikka eivät pystyisi puolustamaan omaa pihaansa, hakemaan jänistä päivällispataan tai siittämään kunnolla jälkikasvua. Ihmiset elävät maailmassa jossa heikot hallitsevat" s. 58.

Tuomio:

Pidin kirjasta, mutta sen lukuisat aivotoimintaa vaativat filosofiset pohdinnat koin vähän turhan raskaiksi nykyiseen arkeeni. Toki nyt tiedän mitä mm. transsendentaalisuus on (havaintokokemuksen ulkopuolelle jäävä ilmiö), sitä kun pääsisi vielä jossain sopivassa yhteydessä käyttämään.

Tätä kirjaa jäin pohtimaan paljon myös jälkikäteen. Kirjan nimi istuu mielestäni teokselle aivan loistavasti. Rouva Michel todella on kuin siili: piikikäs tallustelija, joka pitää tunkeilijat loitolla, mutta lähemmin tutustuessa onkin oikein lempeä ja herttainen olento. Olisin kuitenkn toivonut Rouva Michelin ja Paloman saavuttavan hiukan radikaalimpia muutoksia elämäänsä. Kirja jäi lopulta jotenkin hirveän tavalliselle tasolle.

❦❦❦

Elokuvatraileri:

4 kommenttia:

  1. Minä hieman pelkäsin Siilin eleganssia etukäteen. Takkuinen historiani filosofisen Sofian maailman kanssa ei onneksi muodostunut esteeksi tarttua tähän, en lopulta kokenut filosofisia osuuksia ylitsepääsemättömän vaikeiksi. Tykkäsin tästä kovasti, tosin ilman kirjan pysäyttävää loppua kirja olisi ehkä minustakin jäänyt lähemmäs tavallista tasoa. Onnistunut loppu siis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minunkin Sofian maailman lukukokemus oli erittäin takkuinen. Siilin eleganssi ei onneksi ollut tosiaan samanlaista, mutta luin kirjaa niin paljon lapsenhoidon ohella että pienetkin filosofiset hehkutukset koin blaa blaaksi. Loppu oli minustakin onnistunut!

      Poista
  2. Minulle tämä oli napakymppi. Tarpeeksi kiinnostavat hahmot ja tarina ja ihanaa filosofista höpsöttelyä - ah! :D Mutta tämä kirja tuntuukin jakavan lukijoita, pitkälti tuon filosofian takia. Kun itse olen lukioasta asti hengittänyt filosofian tahtiin, niin ei ihme, jos tällainenkin uppoaa. Ja minusta portinvartija näki elämän jotenkin tosi hauskalta kantilta ja aika syvällisesti, ja oli jotenkin tosi tietoinen itsestään ja asemastaan. En kyllä muutenkaan kokenut luokkajakoa mitenkään liialliselta, kun se nyt edelleen kyllä näkyy ja aika vahvasti.

    Mutta näin kirjat meitä jakavat. Hauska lukea tästä erilainen arvio kun itse on vieläkin ihan pähkinöinä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ah miten ihana tunne onkaan kun jokin kirja on napakymppi!! Välillä tuntuu etten pitkään aikaan ole törmännyt juuri sellaiseen lukukokemukseen, joka on kuin tehty vain minulle. Minä luulin myös joskus rakastuvani filosofiaan, kun olen aina yliajattelemassa kaikkea, mutta kappas, en nauttinut lukioaikani filosofian tunneista lainkaan ja siihen se innostus jäi. Joko minulla oli viallinen opettaja, tai sitten en vain sopeudukkaan filosofisiin raameihin. Pidin (ja pidän edelleen) sen sijaan hurjasti psykologiasta.

      Kirjasta tosiaan pidin ja luin sen nopeasti. En vain pysähtynyt maistelemaan syvällisemmin kirjan antamia ajatuksenjyviä ja siksi puolet meni "blaa blaana" minun tajunnan ohitse. :D

      Olet muuten oikeassa, että luokkajako näkyy ikävästi edelleenkin joissakin maissa melko vahvasti!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kirjailijat

Agatha Christie (1) Alex Capus (1) Alexandre Dumas (1) Ali Shaw (1) Alice Hoffman (1) Ally Condie (1) Alyson Richman (1) Amor Towles (1) Andrzej Sapkowski (1) Angie Sage (1) Anna Godbersen (4) Anne Rice (1) Audrey Niffenegger (1) Becca Fitzpatrick (1) Brenna Yovanoff (1) Carita Forsgren (1) Carolly Erickson (1) Cassandra Clare (1) Cecelia Ahern (1) Celia Rees (2) Charlaine Harris (9) Charles Dickens (1) Charles Frazier (1) Deborah Harkness (1) Deborah Smith (1) Diana Wynne Jones (3) Eileen Goudge (1) Eleanor Herman (1) Erin Morgenstern (1) Eva Illoinen (1) Evelyn Waugh (1) F.H. Burnett (2) Gaby Von Schönthan (1) Gaston Leroux (1) Gayle Forman (1) Gregory Maguire (1) Harper Lee (1) Herman Lindqvist (1) Ian McEwan (2) Ildefonso Falcones (1) Isabel Abedi (1) J.K. Rowling (2) Jamie Ford (1) Jane Johnson (1) Jean M. Untinen-Auel (3) Jeff Lindsay (1) Jeffrey Eugenides (1) John Green (2) Joyce Carol Oates (1) Jude Deveraux (1) Juliette Benzoni (2) Karoliina Timonen (1) Kate Atkinson (1) Kate Morton (1) Kathryn Stockett (1) Kristin Cast (2) L.Frank Baum (1) L.J.Smith (3) L.M Montgomery (1) Lauren Oliver (1) Lewis Carroll (1) Libba Bray (1) Lisa Genova (1) Lisa See (1) Louisa M. Alcott (1) Madeleine Brent (3) Maggie Shayne (1) Maggie Stiefvater (3) Mari Strachan (1) Marie Phillips (1) Markus Zusak (1) Mary Norton (1) Mathias Malzieu (1) Mia Vänskä (1) Michael Scott (1) Michele Hauf (1) Minna Canth (1) Muriel Barbery (1) Nathaniel Hawthorne (1) P.C Cast (2) Patricia C. Wrede (1) Philippa Gregory (1) Pierre Pevel (1) Ransom Riggs (1) Ray Bradbury (1) Roald Dahl (3) Robert Goolrick (1) Sara Gruen (1) Sarah Waters (1) Sarah Winman (1) Sergeanne Golon (1) Sidney Sheldon (1) Stephen King (2) Stephenie Meyer (1) Susan Fletcher (1) Susan Hill (1) Suzanne Collins (3) Terry Pratchett (1) Tess Gerritsen (1) Tessa Gratton (1) Tracy Chevalier (1) Veronica Roth (1) Victor Hugo (1) Virginia Andrews (2)